Prihaja 1. mednarodni festival neodvisnega gledališča Prestopi/Crossings
Pred štirimi leti je bilo ustanovljen Moment, društvo, ki se ukvarja z razvojem neodvisne gledališke produkcije. "Moment smo ustanovili 2006., ko smo se povezali podobno misleči posamezniki, ki smo že pred tem ustvarjali v gledališkem prostoru. Naša prva predstava je bila gledališče predmetov - Prestopi," pravi Zoran Petrovič, predsednik Momenta. "Zdaj že drugo sezono pripravimo tri premiere letno, vendar naš primarni cilj ostaja razvijanje projektov na podlagi raziskovanja, poskušanja, učenja in nenehnega nadgrajevanja znanja in veščin. Posameznih gledaliških zvrsti ne 'predalčkamo', temveč si koncept gledališča razlagamo zelo široko. Tako nastaja gledališče, ki se odmika od konvencionalnih smernic, obenem pa pokriva, enakovredno obravnava in nemalokrat povezuje uprizoritvene zvrsti kot so gibalno, lutkovno in dramsko gledališče.
Uroš Kaurin je končal igralstvo na AGRFT in odšel za eno leto v Amsterdam študirat koreografijo na SNDO (School for New Dance Development). Program traja štiri leta, a po enem letu se je vrnil. Šel je tja zaradi slabih izkušenj doma in se vrnil zaradi vsega, kar je tukaj dobrega, pravi.
Skupaj s Petrovičem sta zasnovala prvi festival neodvisnega gledališča Prestopi/Crossings, ki prav tako nastaja v produkciji Momenta in bo v letošnjem letu trajal od 27. do 29. avgusta. Z njim želijo opozoriti na vrhunsko produkcijo mladih gledaliških ustvarjalcev, ki vplivajo na razvoj sodobnega gledališča, obenem pa se še uveljavljajo v evropskem gledališkem prostoru. Pokazati želijo sveže slovenske in tuje gledališke prakse, odpreti vrata raznoliki produkciji, ki prestopa meje klasičnega teatra, obenem pa, podobno kot Moment, v smiselno celoto združuje gibalno, lutkovno in dramsko gledališče. Selektorja festivala sta Kaurin in Petrovič.
''Mariborski publiki želimo omogočiti ogled predstav, ki jih v tem prostoru ne bi mogla videti. Z raznolikim in kvalitetnim programom želimo spodbuditi k večjemu zanimanju in potrebi po kakovostni, neodvisni in nekomercialni produkciji. Opažamo, da je te v Mariboru premalo, oziroma da ne vstopa v dialog s publiko. Moment želi to spremeniti, saj se velik del festivala ukvarja ravno s publiko, sem sodijo pogovori in druženja po predstavah ter delavnice. Festival bo pomenil tudi kakovostno dopolnitev programa Evropske prestolnice kulture 2012," pove Zoran Petrovič.
Prizorišča bodo Lutkovno gledališče Maribor, amfiteater II. gimnazije, oder Prve gimnazije, Gustaf teater in na ulicah centra mesta. Filmske projekcije bodo v dvorani Udarnik.
Vsak dan festivala se bodo zvrstile delavnice, ki se bodo ukvarjale s tematiko množic in problemi dogodkov iz našega kolektivnega spomina (vodili jih bodo gostje iz Amsterdama), filmske projekcije, dve večerni predstavi, pogovori z ustvarjalci in druženje.
Za odprtost sodobnega
"Skupine in posameznike, ki bodo soustvarjali program festivala, skrbno izbiramo na podlagi videnih predstav, izkušenj in strokovnih referenc. Zagotavljamo vrhunsko ponudbo evropske produkcije mlajših avtorjev/ustvarjalcev, obenem pa bodo dogodki zanimivi za širok spekter obiskovalcev. Pomembno nam je pri vsem bilo tudi to, da je rdeča nit festivala raznolikost. Festival nima žanrskega okvirja,'' pravi Kaurin. ''Borštnikovo srečanje je kot festival skozi zgodovinski kontekst in njegovo poslanstvo omejen. Na srečo se to v zadnjem času spreminja. Ampak to je že stvar druge debate. Prestopi bodo festival sodobnih odrskih praks. Publiki bi radi pokazali, da sodobne predstave niso nujno hermetične, ampak so lahko dosegljive vsakomur. Festival je prvinsko namenjen publiki, sami sebi smo že tako ali tako zadostni. A tudi mariborska publika zna biti zelo hermetična. Sodobne predstave vzbujajo preštevilne predsodke. Predstave, ki smo jih izbrali za prvo izdajo festivala, so vse zelo odprte. Hkrati smo se tudi odločili, da je na vse dogodke (razen delavnic) prost vstop.''
Tudi filmske projekcije
Kdo se bo predstavil letos na Prestopih? Sodelovalo bo šest predstav, to so gledališče Letadylko iz Brna (Češka) z nadvse izvirno predstavo za odrasle La Kantyna, ki povezuje lutkovno gledališče in kabare z glasbo v živo. White Horse Colective z Nizozemske s sodobno-plesno predstavo Trip, s katero osvajajo odre po Evropi in Južni Ameriki. Zavod Flota z igrano-gibalno predstavo Making Medea, ki je doživela odmevno premiero v Ljubljani in požela odlične kritike. Zavod Agregat in AGRFT z svežo in sapo jemajočo uprizoritvijo Beckettove drame Konec igre, Via Negativa in Primož Bezjak s solo performansom Invalid in Moment z lutkovno predstavo za mladino in odrasle Dejanje brez besed 1. Tukaj so še filmske projekcije En-Knap z antologijskima filmoma Dom svobode in Kaj boš počel ko prideš ven od tu? S strokovnim delom programa festival ponuja zainteresiranim gledališkim ustvarjalcem iz Slovenije in tujine tudi možnost za gledališko usposabljanje, diskusije in predavanja.
Lokalni publiki bo festival ponudil vpogled v svežo in samosvojo kakovostno evropsko gledališko produkcijo. Tako želijo popestriti kulturno ponudbo v mestu in širše, obenem pa prispevati, da bo Maribor zanimiv za mlade in perspektivne ustvarjalce ter umetniške ponudbe željne gledalce in obiskovalce iz Slovenije in tujine.
''Na Lentu se je zares čutila multikulturnost mesta. Na različnih prizoriščih so se zbrali publika in izvajalci iz vsega sveta. Mesto je bilo živo. A zdaj je tega konec, žal. Tukaj vidimo priložnost,'' pravi Petrovič, ''želimo narediti mesto prijazno obiskovalcem in ustvarjalcem iz širše regije. Festival bomo razpršili po različnih lokacijah. Maribor bo v letu, dveh dobil nekaj novih, lepih dvoran, ki jih velja izkoristiti. Vendar infrastruktura brez vsebine ne zadostuje. Vse skupaj pa je brez pomena, če ni komunikacije s publiko.''
Zakaj je neodvisnost produkcije tako pomembna?
Kaurin: ''Produkcijska shema institucij že sama vnaprej predvideva produkt. V danih okvirjih, tako časovnih kot estetskih, ni prostora za raziskavo in poglobljeno refleksijo o ustvarjenem. Ustvarjalna perspektiva je v neodvisnem sektorju.''
Festivali se množijo po Sloveniji. Finančni odločevalci že kritizirajo to slovensko festivalomanijo. Kaj menita o tem avtorja festivala?
Kaurin: ''Festivali, ki so zgoščeni dogodki, bolj pritegnejo publiko. Res pa gre za postprodukcijo, ne produkcijo. Vendar ravno ta zgoščenost in raznolikost programa širi perspektivo in ponuja globljo refleksijo.''
Petrovič: ''Sama kvantiteta ne bi smela biti problem, kolikor festivali niso sami sebi namen, na odločevalcih pa je, da objektivno podprejo projekte, ki so dovolj kvalitetni. Problem je v sami besedi festival in ne toliko v vsebini, saj povzroča določene alergične reakcije. Ni pa nujno, da festival ponuja samo postprodukcijo, obstajajo delavnice in festivalske produkcije, ki so nadvse kvalitetne in dodatno festivalsko dogajanje. Sam verjamem, da je tovrstno zgoščeno festivalsko dogajanje oživitev kulturne ponudbe in ustvarjanje nove publike, ki je lačna dogodkov čez vse leto.''
Ni komentarjev:
Objavite komentar