torek, februar 01, 2011

Vandalizem ali celo umetnost? - Večer, 01.02.2011

Vandalizem ali celo umetnost?
Podoba maršala Tita, ki stoji ob Magdalenskem parku, daje videz poraženca v boju z vandali, a v zavodu Pekarna se s tem ne strinjajo in pravijo, da gre le za način komunikacije s podobo

"Preliv" na Titovem kipu ni posledica vandalizma, ampak umetniški poseg, pojasnjujejo v Pekarni.
Janko Rath
"Preliv" na Titovem kipu ni posledica vandalizma, ampak umetniški poseg, pojasnjujejo v Pekarni.

Eden izmed bralcev nas je pred kratkim opozoril, da je kip maršala Josipa Broza - Tita, ki stoji na območju mariborske Pekarne, tik ob Magdalenskem parku, polit z malto. Ob tem se je seveda takoj odprlo vprašanje, ali ima to opraviti z aktualno obnovo, ki se trenutno odvija na tem območju, ali pa gre za posledice vandalizma. A izkazalo se je, da gre za nekaj tretjega. "Kip ključavničarja, ki je zaradi manka vizije in odločnosti meščanske in kleriške elite postal maršal in državnik, spreminja svojo barvo in podobo ves čas," je namreč pojasnil direktor zavoda Pekarna Magdalenske mreže Gregor Kosi. Ob tem pa dodal, da pravzaprav ne gre za kamniti pomnik preteklosti, kot ga denimo dojema naš bralec, "temveč jasen namig sedanjosti, ki sporoča, da se politične barve spreminjajo, vizije o boljšem jutri pa so postale potrošno blago levo-desne in desne oblasti". Zato tudi občasni grafiti, ki se pojavijo na kipu - trenutno se ta ponaša s pisanima cvetlicama - ne predstavljajo težav. "So način komunikacije s podobo, ki ne želi ostati ujetnica v času ali zgodovini, še manj pa legitimirati trenutnega razpada skupnostnega veziva: solidarnosti in tovarištva," pravi Kosi. Tudi o sanaciji škode je težko govoriti, ker je v Pekarni ne dojemajo kot takšne, temveč prej kot umetniški poseg ali spontano refleksijo, ki se v primerjavi z novodobno umetnostjo naj ne bi merila z denarjem, temveč s sporočilom.

Ekipa zavoda ima sicer do Tita in njegovega kipa prav poseben odnos. Lahko bi rekli, da so ga dokaj uspešno "posvojili" in vpeli v delovanje. Zato so se pred leti uprli njegovi preselitvi na smetišče odsluženih idealov in propadlih nacionalnih osmišljanj, kot pravi Kosi. "Častimo ga kot figuro v prostoru in času, ki se ji ne zdi nespodobno ali sramotno zagovarjati preteklih dejanj," še dodaja, "kajti iz lastne izkušnje vemo, da je razlika med storiti in čakati ravno razlika med delanjem napak in priklanjanjem novemu gospodarju." Tako kip občasno tudi sami "preoblečejo" v podobo, ki jim v danem trenutku ugaja. V trenutku črne prihodnosti so ga denimo odeli v zlato barvo, trenutna siva prevleka, ki na prvi pogled deluje, kot da bi bil nekdo po Titu malomarno zlil posodo srebrne barve (in ki od daleč morda res spominja na malto), pa najbolje označuje predstavo tega mesta o samem sebi, pravijo v Pekarni.

TADEJA ŠKERJANC

1 komentar:

Anonimni pravi ...

As a foreigner, living in Maribor,(appologize for writing in english) I have been following the construction of one of the Pekarna buildings, and it amazes me how the entire site evolves around the statue of Tito. It is all very evident that he, besides everything else around him, stands firmly on the ground while buldozers, trucks and even earth move and adjust to his position.