četrtek, september 24, 2009
Dialogi - tematski sklop o Pekarni
Avtorji:
Gregor Kosi, "Uvodnik v tematski sklop", "Od skvotiranja do institucionalizacije"
Miko Poštrak, "Prostor svobode se oži in širi"
Bojan Radej, "Beda urbane radikalnosti"
Tomaž Grušovnik, "Pekarna kot faktor v družbenem okolju ustvarjalnosti"
EX-garaža in iniciativa za tunel-pasažo-prehod-javni prostor v Pekarni, "Živa Barva - Odprto pismo (lastniku zemlje)"
Vesna Jauk, "Petnajst let"
>>> PDF Celega članka!
Klik na slike!
ponedeljek, september 21, 2009
Surova energija proti čisti - Večer, 18.09.2009
Apel kulturnih ustvarjalcev, ki so "izviseli" z mednarodnimi projekti, ostal brez odgovora
"Podpisani akterji pod skupnim imenom Surova energija javno pozivamo odgovorne, da javnosti pojasnijo, zakaj letos poziva za mednarodne projekte s strani Mestne občine Maribor ne bo. Alegorično (?) je namreč, da ta informacija ni bila posredovana v času, ko je bil odprt javni poziv za sofinanciranje akcij in projektov na področju kulture, na katerega bi se izvajalci prijavili s svojimi mednarodnimi projekti. (...) Predlagamo, da v kolikor občina sredstev za mednarodne projekte ne bo zagotovila, naj prevzame odgovornost in poveže zavode, društva, posameznike z gospodarskim sektorjem in tako na njih apelira, da podprejo mednarodne projekte, ki so zaradi pomanjkanja sredstev in naknadnega, neažurnega obveščanja javnosti, izviseli. Pristojne na Mestni občini Maribor pozivamo k odgovornemu ravnanju!"
Takšen apel so 3. septembra podpisali in poslali v javnost, in na občino, nekateri samostojni ustvarjalci na področju kulture in nekatere institucije (festival dokumentarnega filma DokMa, Društvo za vizualno komunikacijo Magdalena, Plesna izba, festival Nagib, Pekarna magdalenske mreže, Zofijini ljubimci...) Pred dvema dnevoma podpisnikom z občine še niso odgovorili, vsi odgovori in pojasnila, ki so jih zahtevali v pismu, so prišli do njih preko medijev. No, očitno tudi tale.
Iz kabineta župana MOM so na vprašanja "koliko sredstev je bilo lani razdeljenih iz postavke mednarodni projekti in komu? Ali so bili prijavitelji vnaprej obveščeni o letošnji ukinitvi postavke in so torej lahko prijavljali svoje projekte na druge postavke? Ali jim je omogočeno kandidiranje za sredstva iz postavke 'evropska prestolnica kulture' (EPK)?" odgovorili: v letu 2008 so na proračunski postavki Mednarodni programi in projekti zagotovili 23.000 evrov. O letošnjem umanjkanju razpisa pišejo: "V letošnjem letu je v teku več zahtevnih investicijskih projektov na področju javne kulturne infrastrukture, ki v seštevku predstavljajo znatno obremenitev proračuna, sredstva je že v letošnjem letu potrebno zagotavljati tudi za pripravo in izvedbo EPK. Kljub temu smo na MOM na področju podpore programskim vsebinam na področju kulture izvedli Javni razpis za izbor programov v javnem interesu na področju kulture ter Javni razpis za sofinanciranje akcij in projektov na področju kulture, za izvedbo Javnega poziva za mednarodne projekte na področju kulture pa nam z rebalansom proračuna konec junija letos žal ni uspelo zagotoviti dovolj sredstev." Na vprašanje, ali prijavitelji res niso bili obveščeni o ukinitvi postavke, odgovora nismo dobili, vendar je iz konteksta jasno, da je bila odločitev jasna (oziroma javnosti predstavljena) šele po izvršeni prijavi. Zanimiv pa je zadnji del odgovora: "V letošnjem letu pripravljamo izvedbo večjega podpornega mehanizma od prej omenjenega; v sodelovanju z nosilno organizacijo EPK (Narodni dom) bomo izvedli javni poziv za kulturne programe v okviru podpore programom EPK. Pričakujemo, da bomo z izvedbo tega podpornega mehanizma lahko zagotovili znatno višja sredstva, kot bi jih lahko na javnem pozivu za mednarodne projekte, in da bomo v tem smislu lahko kvalitetnejše sofinancirali kulturne programe. Pričakujemo, da bo ta javni poziv objavljen še v mesecu septembru."
Ker se "surova energija" postavlja nasproti "čisti energiji", promocijskemu geslu Maribora kot EPK, bo zanimivo videti, kako se bo odrezala na omenjenem pozivu. Kako znatno višja bodo skupna sredstva v okviru tega podpornega mehanizma, pa bo znano kmalu.
ponedeljek, september 14, 2009
Še vedno alternativka - Dnevnik, 11.09.2009
Tekst: Borut Mehle
Nekateri rojstnih dni ne praznujejo, Metelkova pač jih. Vsako leto. Vsako leto ob tem času se zvrsti serija obhajanj, dogodkov, katerih namen je poudariti smisel obstoja scene in dogajanja v bivši vojašnici. Dokaj zahtevno. Kajti Metelkova za svoj rojstni dan ne ponudi samo žurke, ampak zahteva tudi premislek.
Take narave je pač, zato naj ji bo ustreženo. Bržkone je bilo to najbolj spokojno leto v vsej njeni zgodovini. Leto z najmanj pritiski od zunaj in leto, ki je minilo domala brez paranoje, da obstaja tajni načrt porušitve. Bržkone je to posledica dogodka izpred leta dni, ko je lastništvo stare vojašnice z ministrstva za obrambo prešlo na Mestno občino Ljubljana oziroma pod pristojnost njenega večinskega lastnika Zorana Jankovića. Svet onkraj njenih zidov je s tem bistveno izgubil status stalno prežeče nedoločene nevarnosti, s katero je avtonomna cona prej redno obnavljala svojo izhodiščno vitalnost ali pa v najslabšem primeru vsaj privid le-te, hkrati pa je dobila novega šefa, ki ji je ponudil dialog. In tega je delno sprejela oziroma pristala na pogoje delovanja. Po lanskih županovih zagotovilih lahko metelkovci avtonomno vodijo program in vsebine znotraj svojega območja, vendar pa je zahteval tudi, da bodo morali postati pravna oseba, ki bo poslovala v skladu z zakonodajo. In to je problem. Najprej notranji. Del skupnosti se s tem malodane radostno strinja in že deluje po zakonodajnih uzancah, saj je na tak način prišel do več kot solidnih klubsko-zabaviščnih prostorov, za katere ni treba plačevati najemnine, se jih pa da normalno tržiti.
Drugi del pa - sklicujoč se na osnovno skvotersko izročilo - to zavrača. K temu je treba dodati tudi, da se je tako imenovana alternativa v vseh teh letih logično razvila in sprofesionalizirala oziroma postala podobna vsakemu drugemu poslu s svojimi pravili, utečenimi povezavami, izborjenimi vlogami ter drugimi podobnimi predpostavkami. To je po eni strani sicer dobro. Na tak način se je vendarle zvišala kakovost storitev za uporabnike. Seveda ima zadeva tudi slabo stran, ta pa je, da je na Metelkovi vedno bolj merodajen denar oziroma svojevrstna komercialnost. Zdi se tudi, da je zastalo kroženje oziroma pretok ljudi. In če živahnost dogajanja v minulem letu primerjamo z živahnostjo dogajanja izpred petih let, potem je treba ugotoviti, da tolikokrat med tednom opustela, kot je bila lani, bržkone ni bila še nikoli. Sploh pa ne v še ne tako davnih časih, ko so vsak dan obratovala vsaj tri prizorišča. Zato bi Metelkovi danes težko pripisal frivolnost 16-letnice, prej svojevrstno preračunljivost alternativke sredi svojih dvajsetih, torej mladenke, ki je postala ženska ter še redkokdaj troši svojo energijo za prazen nič. Pa vendarle. Še vedno je alternativka. In če Metelkovo z vsem naštetim postavimo v širši kontekst življenjsko-zabaviščnih umetniških praks, je to še vedno skrajno edinstveni prostor, ki edini nudi možnost za kreativne izlive, ki so povsod drugod še vedno obsojeni na ignoranco. Bere se kot priložnostna rojstnodnevna fraza, a tako pač je. Še vedno. Vse najboljše.
četrtek, september 10, 2009
Iz Pekarne v TV Metka - Večer. 10.09.2009
Čeprav so na mariborski občini spomladi napovedovali, da naj bi se postopna obnova kulturnega centra Pekarna pričela konec avgusta ali v začetku septembra, se to ni zgodilo. Trenutne napovedi omenjajo november oziroma december. Zamude, ki naj bi nastale zaradi zahtevnosti usklajevanj idejnih projektov, direktor občinskega urada za kulturo in mladino Aleš Novak pojasnjuje: "Glede na natečajno rešitev iz leta 2004 je bilo na vsebinski ravni treba upoštevati veliko sprememb. Usklajevanje z uporabniki tako poteka nekoliko počasneje od načrtovanega, vendar nam to omogoča znatno kvalitetnejšo pripravo investicije. Revidiranje in priprava dokumentacije potekata za celoten kompleks naenkrat, ne samo za upravno zgradbo, ki predstavlja prvo fazo investicije. Do časovnega zamika prihaja tudi zaradi tega, ker upravna enota še ni izdala gradbenega dovoljenja, kar se bo zgodilo v prihodnjih dneh."
Na Mestni občini Maribor (MOM) tako načrtujejo, da bi se gradbena dela na upravni stavbi lahko pričela v novembru ali decembru letos. Vsa gradbena, obrtniška in inštalaterska dela pa naj bi bila po novi časovnici zaključena konec poletja ali v jeseni 2010.
Spremenila naj bi se le dinamika črpanja sredstev
Celoten projekt sodobnega centra urbane kulture, ki naj bi nastal z obnovitvijo Pekarne, o katerem smo na naših straneh že veliko pisali, vreden 7,320.500 evrov, naj bi bil po prvih napovedih zaključen v začetku leta 2012. Po uspešni prijavi na razpis Ministrstva RS za šolstvo in šport, Urada za mladino, je za investicijo v upravno zgradbo, obnova katere naj bi v celoti znašala 1,590.614 evrov, do zdaj zagotovljena dobra polovica ali 800.000 evrov iz evropskih strukturnih skladov. Iz slednjih naj bi si MOM prizadevala počrpati tudi večino preostanka celotne vrednosti obnove kompleksa, kar znaša še dodatnih 5,729.886 evrov. Če pri tem ne bo uspešna, naj bi sredstva prispevala mestna občina sama. Zamik pri obnovi naj ne bi imel negativnih posledic pri črpanju evropskih sredstev. Spremenila naj bi se le dinamika črpanja (v letošnjem letu manj, v naslednjem pa več), kar naj bi bilo urejeno z aneksom k pogodbi med javnim zavodom MKC Maribor in Ministrstvom za šolstvo in šport.
300 kvadratnih metrov ne bo dovolj
Selitev uporabnikov je treba opraviti nekaj tednov pred začetkom opravljanja del. Nadomestna lokacija za zdaj še zmeraj ni znana. "Pripraviti moramo načrt, ki bo določil nadaljevanje delovanja. Želja je, da kompleks tudi v tem času deluje kar se da nemoteno, obstajajo pa tudi nadomestne možnosti," je konec aprila zatrdil podžupan Andrej Verlič. Do sedaj naj bi si pekarnarji, skupaj s predstavniki MOM, ogledali več možnih lokacij. Kot najprimernejše naj bi izbrali prostore, ki jih je v uporabo ponudil MKC Maribor. Gre za sklop prostorov na Koroški cesti 18, kjer je delovala TV Metka, zraven Kulturnega inkubatorja. Prostori merijo nekaj več od 300 kvadratnih metrov, a jih je pred vselitvijo treba še infrastrukturno urediti.
"Te dni pričakujemo stališče uporabnikov o tem, koliko prostorov zraven teh na Koroški cesti še potrebujejo. Skladno z možnostmi, ki so nam na voljo, bomo skušali izpolniti njihove potrebe. Pripravljenih je tudi nekaj dodatnih opcij," še zatrjuje Novak.
Težave s sredstvi za programe
Kljub vsemu pa nerešeno vprašanje "azila" ustvarjalcem med obnovo pušča neprijetne posledice, opozarjajo pekarnarji. Prav sedaj namreč potekajo razpisi za projekte, na katere se ne morejo prijaviti, saj je na obrazce treba navesti tudi, kje se bodo projekti izvajali in koliko udeležencev bodo predvidoma imeli. Ker je seveda odvisno od prostorskih možnosti. Tako se v Pekarni bojijo, da jim bodo sedanje negotove razmere onemogočile črpanje dobršnega dela sredstev, potrebnih za izvedbo programov.
Novak ob tem odgovarja: "Podobni problemi se pojavljajo ob vseh večjih investicijah. Upamo, da bodo gradbene faze potekale hitro in da bo produkcija čim manj motena. V času prenove je treba razmišljati o alternativnih možnostih, na MOM želimo skladno s svojimi možnostmi uporabnikom omogočiti kontinuiteto njihovega delovanja. Se pa zavedamo, da bo to obdobje zahtevno."
Mednarodna izmenjava kulturnih izkušenj - Večer, 10.09.2009
V torek zvečer je počitniški premor v Umetnostni galeriji Maribor prelomila že sedma panelna diskusija Gradec-Marburg. Številni obiskovalci so bili v kulturno inspirativnem prostoru priča dvojezični razpravi z naslovom Velike kulturne ustanove in alternativna kultura, ki jo je povezoval urednik mariborske redakcije Dela, Peter Rak. Debata, pri kateri so imeli vsi udeleženi organizirano simultano prevajanje, je trajala dobri dve uri. Iz vsakega mesta sta bila povabljena dva gosta. Tako sta v imenu Maribora gostovala Danilo Rošker, direktor mariborskega SNG in Mojca Kasjak, predsednica Plesne izbe Maribor. Graško predstavništvo pa sta sestavljali Ursula Gigler-Gausterer, predsednica IG Tanz in Eveline Koberg, direktorica Kulturzentrum Minoriten.
Gostje so spregovorili o tem, kje različne institucije v mestu najdejo stično točko, kako se njihova dejavnost prepleta in kaj lahko ponudijo druga drugi za boljšo komunikacijo s publiko. Rdeča nit razprave je bilo dejstvo, da tako velike nacionalne institucije kot manjše in neodvisne skupine ustvarjalcev pomembno bogatijo mesto z umetniškim programom ter vzpodbujajo razvoj kulturnega kapitala. Pri tem ima vsaka svojo specifično vlogo. Prve se posvečajo predvsem produkciji večjih projektov na nacionalni, tudi mednarodni ravni, druge - manjše, pa so zaslužne za kontinuirano izobraževanje in možnosti eksperimentiranja mladih avtorjev.
Med razpravo je svoje težave prostorske in finančne narave prezentirala predsednica Plesne izbe Maribor, ki sicer za predstave svojih plesalcev uporablja oder mariborskega SNG, vendar ji zasedenost slednjega ne dopušča možnosti zadovoljevanja celotnih plesnih potreb. Diskusija zaide že na znani tir - Maribor potrebuje infrastrukturo. Graški sogovornici, ki živita v nedavno arhitekturno preurejenem kulturno-infrastrukturno-prijaznem mestu, replicirata: "Sama struktura ni dovolj. Problem je v kvaliteti. Slednja je ključna. Kljub temu da imamo pri nas ustrezno infrastrukturo, opažamo, da so plesni ustvarjalci idejno izmučeni." Prav tako pa Avstrijki opažata, da je interes po kulturnem ustvarjanju, zaradi skromnejših finančnih kapacitet manjši. Tudi Mojca Kasjak ima težave s financiranjem: "Odvisni smo od razpisov. Od sponzorjev dobimo plakate in kruh. Težava je v pridobivanju denarja."
Sogovorniki se strinjajo, da je problem tudi vrednotna razporeditev kulturnih zvrsti. Tako naj bi v Mariboru bila gledališčna kultura na prvem mestu, sodobni ples pa bistveno nižje. Graški sogovornici predlagata rešitev v sodelovanju različnih kulturnih ustanov, tudi v obliki abonmajev. Diskusija se zaključi s harmoničnim predlogom o kulturnem sodelovanju med obema mestoma. Naslednja razprava bo 13. oktobra na temo Kunsthaus - Evropska prestolnica kulture.
sreda, september 09, 2009
Omerzujeve Solze kot uvod v bienale lutkovnih ustvarjalcev - Večer, 09.09.2009
Pred bienalom lutkovnih ustvarjalcev Slovenije je Pekarna-magdalenske mreže z Lutkovnim gledališčem Maribor v ponedeljek zvčer v razstavišču Hladilnica na ogled postavila instalacije Silvana Omerzuja Solze. Umetnik združuje vse scenske, likovne in teatrske elemente, ki vplivajo na človekove čute, je zapisal likovni kritik Jure Mikuž.
Vizualno in pomensko so Omerzujeve predstave, prostorske postavitve in razstave celovito umetniško delo: so estetsko popolne in obenem filozofsko globoke, je še zapisal Mikuž.
Omerzu (1955) je po Pedagoški akademiji v Ljubljani študij nadaljeval v Pragi in tam končal specializacijo iz lutkovne scenografije in oblikovanja lutk. Po vrnitvi v Ljubljano je svojo avtorsko poetiko, namenjeno odraslemu občinstvu, najizraziteje uresničeval v gledališču Konj.
"Njegove predstave so bile dionizično razvratne, polne črnega, obešenjaškega in obscenega humorja: v likih razvpitih brezsramnežev Don Juana, kralja Ubuja in Don Cristobala so združevale nizkotnost s plemenitostjo, pogrošnost z estetskim in tradicijo s sodobnostjo," so ob razstavi zapisali v Pekarni.
Sčasoma so se groteskne lutke prelevile v prefinjene asketske postave, ki se ne rogajo več svetu in samemu sebi, temveč vtkane v mrežo usode premišljujejo o smislu življenja in magiji smrti, čisti umetnosti in božanski popolnosti ter o skrivnosti stvarjenja.
Razstava s postavitvijo Solze, ki jo je umetnik pripravil že leta 2006 v Galeriji Božidarja Jakca v Kostanjevici na Krki (in zanjo leto pozneje prejel nagrado Prešernovega sklada), bo na ogled do 26. septembra. Postavitev instalacije so pripravili v sklopu bienala lutkovnih ustvarjalcev Slovenije, ki se bo uradno začel konec septembra.
torek, september 08, 2009
Mednarodni projekti ostali brez financ - Večer, 4.9.2009
Pred začetkom festivala eksperimentalnega giba Nagib so se kulturniki povezali v civilno iniciativo Surova energija, v okviru katere od mariborske občine zahtevajo določena pojasnila
Dimenzije eksperimentalnega giba bodo že peti september zapored preizkušali ustvarjalci in plesalci mednarodnega plesnega festivala Nagib. Festival, ki na programsko shemo uvršča avtorje z osebnim in izvirnim pečatom, svojo podobo pa gradi na kvaliteti in razvijanju komunikacije med ustvarjalcem in občinstvom, je tudi letos zasnovan na glavnem in spremljevalnem programu. V okviru prvega se bodo od 9. do 12. septembra poleg domačih umetnikov predstavili ustvarjalci iz Nemčije, Belgije, Španije, Nizozemske, Portugalske in Izraela, ki bodo nastopili na Malem odru SNG ali v Pekarni. V spremljevalnem programu, namenjenem širši publiki, pa bo letos moč videti premiero plesne video projekcije Svetobolje št. 1, avtoric Lucije Smodiš in Vlaste Veselko, otroško predstavo Muca Copatarica, od četrtka do sobote pa bodo naslednji teden potekali tudi diskusijski zajtrki, kjer bodo plesalci razpravljali o videnih predstavah. V festival so organizatorji vključili tudi najmlajše, ki se bodo lahko udeležili delavnic in ustvarjalnic s Sašo Lončar, starejši izkušeni plesalci pa delavnic z nizozemskim ustvarjalcem Aimarjem Perezom Galijem. Pozabiti pa ne gre niti notorične zaključne zabave, ki bo na zadnji dan festivala v Pekarni ob 23. uri.
Omeniti gre tudi dve premierni uprizoritvi na festivalu Nagib. V četrtek, 10. septembra, bo ob 21.30 na Barvarski ulici premierno odplesana predstava Snježane Premuš in son:DE z naslovom Barvarska ulica med Sao Paolom in Tirano, 12. septembra ob 20. uri na Malem odru SNG pa predstava slovenskih koreografinj Sugar Rush. Vlasta Veselko, umetniška vodja festivala, je sicer povedala, da so letos zaradi lažjega povezovanja na sodobni plesni sceni svojega dolgoletnega producenta Pekarno magdalenske mreže zamenjali s Plesno izbo Maribor.
Župan samovoljno zamenjal komisijo
Je pa na včerajšnji novinarski konferenci o problematiki odnosa mestnih oblasti do sodobne scenske umetnosti spregovorila še Mojca Planšak, predstavnica na novo ustanovljene civilne iniciative Surova energija, ki je med kulturniki nastala kot odziv na informacijo, da letošnje leto občina zaradi pomanjkanja sredstev ne bo izdala poziva za mednarodne projekte, zaradi česar bodo brez sredstev ostali festivali, kot so Nagib, Magdalena, Etnika, Dokma in cela vrsta samostojnih ustvarjalcev. "Če so lani vzeli denar za pokritje minusa Festivala Maribor iz naslova EPK, zakaj sedaj naenkrat ni denarja za mednarodne akcije? Gre za diskriminatornost do neprofitnih, nevladnih organizacij v primerjavi z javnimi institucijami," je nad rezanjem kulturnih sredstev, še posebej pred EPK, med drugimi ogorčena tudi Mojca Kasjak, direktorica PiM. Kritizirala je tudi "drobiž", ki se iz strani občine deli za kulturne projekte, prav tako pa sestavo strokovne komisije, v kateri "je župan samovoljno zamenjal strukturo," in jo namesto strokovnjakov iz različnih umetniških področij letos sestavljajo samo gledališčniki iz SNG Maribor. "Rezultati razpisa (Javni razpis za sofinanciranje akcij in projektov na področju kulture, op.p) so bili, da je SNG za en projekt dobilo dva tisoč evrov, projekt pa je dobilo tudi društvo upokojencev," je navedla Kasjakova in "nenavadno" razdeljevanje denarja po "nepričakovanih merilih" ponazorila s primerom, da jim je občina zavrnila enega od projektov, ki naj bi jim ga strokovna komisija na Ministrstvu za kulturo ovrednotila zelo visoko.
Naj ob tem omenimo še, da se po desetih mesecih od uradne otvoritve kulturniki in z njimi tudi PiM še zmeraj niso preselili v Karanteno, čeprav so nam na mariborskem uradu za kulturo zatrjevali, da bo selitev stekla že pred letošnjim poletjem.
JASMINA CEHNAR
ponedeljek, september 07, 2009
Nezadovoljna Surova energija - Dnevnik, 05.09.2009
Nezadovoljna Surova energija
V Mariboru narašča nezadovoljstvo samostojnih in nevladnih umetniških ustanov zaradi načina, kako mestna oblast oblikuje svojo politiko s področja kulture in kako potekajo priprave na evropsko prestolnico kulture 2012. Počutijo se namreč diskriminirane, saj se večino pozornosti in denarja namenja javnim institucijam (Festival Maribor bo iz postavke EPK letos prejel več kot 300.000 evrov), njim pa so prepuščene samo proračunske drobtinice. Nekateri utegnejo letos ostati celo brez te občinske "miloščine". Skupina 35 mariborskih ustvarjalcev, društev, zavodov in drugih umetniških akterjev se je zdaj zbrala v ustvarjalni iniciativi Surova energija, ki je sredi tedna objavila javno pismo mestni oblasti. Podpisniki pozivajo odgovorne, naj javno pojasnijo, zakaj občina letos ne bo objavila poziva za mednarodne projekte. "Ustvarjalci smo zaupali obljubam mestne uprave in urada za kulturo in mladino, da bo poziv za mednarodne projekte izpeljan po sprejetju rebalansa. Zdaj imamo neuradno informacijo, da razpisa ne bo zaradi pomanjkanja sredstev," so zapisali in dodali, da se ne strinjajo s tovrstnim netransparentnim uravnavanjem mestne kulturne politike. Sprašujejo se še, kako bo občina spodbujala mednarodno povezovanje, ki ga javno vztrajno poudarja, če za tovrstne prakse nima denarja.
Tomaž Klipšteter
Prihaja nagib plesne kreativnosti - Dnevnik, 05.09.2009
Prihaja nagib plesne kreativnosti
Tekst: Tomaž Klipšteter
Maribor - Z novim producentom in brez finančne podpore Mestne občine Maribor bo svojo peto epizodo med 9. in 12. septembrom doživel mednarodni festival giba in plesa Nagib. V nasprotju s podobnimi festivali, kot so Mladi levi, Fronta, Rdeči revirji, Gibanica in drugi, išče Nagib svojo prepoznavnost predvsem v "izvirnem pečatu sodelujočih umetnikov", ki letos prihajajo iz Slovenije, Nemčije, Belgije, Španije, Nizozemske, Portugalske in Izraela, "ter v odprti komunikacij med ustvarjalci in strokovnim občinstvom", pojasnjuje Vlasta Veselko, umetniška vodja Nagiba.
Med deseterico dogodkov, ki sestavljajo osrednji program letošnjega mednarodnega festivala giba in plesa Nagib, bo tudi plesno-gledališka predstava Sugar Rush, ki bo ob tej priložnosti doživela svojo slovensko premiero. Avtorice Nina Fajdiga, Jasmina Križaj in Tina Valentan (prvi dve bosta v predstavi tudi nastopili, skupaj z Jernejem Jurcem in Tianom Rotteveelom, ki sta tudi avtorja glasbe) v njej raziskujejo občutja nostalgije in nerazložljive radosti. (Foto: arhiv festivala Nagib)
Doslej je Nagib nastajal v produkciji Pekarne Magdalenske mreže, letos pa je to nalogo prevzela Plesna izba Maribor, v kateri bodo v času festivala vsak dan potekale delavnice, namenjene otrokom in pa profesionalnim plesalcem, ki jih bo vodil barcelonski plesalec in koreograf Aimar Perez Gali. V osrednjem programu festivala je deset plesnih uprizoritev, po besedah koordinatorice festivala Jasmine Založnik pa dogajanje tokratnega Nagiba pomembno zaokrožajo tri premiere: v starem mestnem jedru Maribora bo v sredo na ogled plesni videofilm Svetobolje št. 1, katerega avtorici sta Lucija Smodiš in Vlasta Veselko, v četrtek pa bo sledila premiera projekta Barvarska ulica med Sao Paolom in Tirano (njegovi avtorji so Snježana Premuš in umetniški tandem son:DA) in slovenska premiera predstave Sugar Rush, ki jo je ustvarila skupina slovenskih koreografinj, delujočih na Nizozemskem.
Plesna izba Maribor (PIM) že več kot desetletje deluje v prostorih Koncertne dvorane Union, v kateri se bo sočasno z Nagibom dogajal tudi glasbeni Festival Maribor. Ker se bučni plesno-tolkalni tečaji praviloma ne ujemajo z vajami in koncerti klasične glasbe, so v Mestni občini Maribor že pred časom načrtovali preselitev PIM v prostore novega kulturnega centra Karantena na območju nekdanje avstro-ogrske kaznilnice. A čeprav je župan Franc Kangler slovesno odprl Karanteno že oktobra lani (!), je objekt še nenaseljen.
"Za program otroške plesne vzgoje je Karantena primerna, za naše profesionalno plesno ustvarjanje pa ne," ugotavlja Mojca Kasjak iz Plesne izbe Maribor, ki bo letos sodelovala v mednarodnem projektu Modular Dance v okviru Evropske plesne mreže. "Mogoče pristojni ne vedo, kakšne so potrebe sodobnega plesa, čeprav smo jim nazorno prikazali, kako je urejen dunajski Tanzquartier. Karantena je zdaj hodnik in nekaj dvoran ter stranišč, za katere v času prenove ni bilo dorečeno, kdo jih bo uporabljal. Toda tako ne gre; na tak način se je morda lahko delalo po drugi svetovni vojni, ne pa v današnjem času. Sploh pa ne moreš v isti objekt vseliti sodobnega plesnega ustvarjanja, folklore, pihalne godbe in pevskih zborov," je ob tem ogorčena Kasjakova.