sreda, oktober 15, 2008

Nespodobno povabilo za selitev?
Pekarna osem let med prioritetnimi investicijami ali koliko so vredne pravne podlage v tem mestu
večer, 15.10.2008

Objekte v Pekarni je mariborska občina pridobila v brezplačno posest ob pogoju, da kompleks preuredi za potrebe mladinske kulture.





Leta 2002 sta tedanja minister za notranje zadeve Rado Bohinc in župan MOM Boris Sovič podpisala pogodbo o brezplačnem prenosu lastništva kompleksa Pekarne z ministrstva na MOM. "Te objekte je občina pridobila v brezplačno posest ob pogoju, da kompleks preuredi za potrebe mladinske kulture. Kar pomeni, da bi vsa bodoča spreminjanja namembnosti uporabe kompleksa, denimo v morebitne stanovanjske namene, lahko bila tudi razvezni pogoj, ki bi ga lahko uveljavljala država. Oziroma," podarja tedanja direktorica mestne uprave Silva Kurtin, "prenos ne bi bil več brezplačen, ampak bi država za nepremičnine lahko zahtevala tudi primerno plačilo."
To pa je šele prvo formalnopravno dejstvo, ki nasprotuje selitvi kompleksa na novo ponujeno lokacijo za Europarkom, na območje nekdanje kaznilnice. Leta 2004 je naročen ureditveni načrt za celotno območje Pekarne. Izdela in zaključi ga podjetje Komunaprojekt. 30. avgusta istega leta ga sprejme mestni svet. Gre za še danes veljaven urbanistični akt, s katerim je kompleks umeščen kot mladinski kulturni center. Veljavni prostorski akti in planski akti MOM na tem območju tako ne govorijo o nobeni drugi dejavnosti razen kulturni, socialni in izobraževalni. Iz tega izhaja večina današnjih konfliktov s stanovanjsko sosesko v neposredni bližini, ki tega ureditvenega načrta ni upoštevala oziroma ni delovala v skladu z njim.
Ko zmanjka denarja za pripravo dokumentacije
Kmalu zatem je pripravljen vabljeni arhitekturni natečaj za ureditev kompleksa in uspešno zaključen v prvi polovici leta 2005. Izbor najboljše rešitve je opravljen brez kakršnegakoli vpletanja in/ali sugestij vplivnih uradnikov in politikov. Ker priprave dokumentacije ni mogoče končati v istem letu, naj bi se bili postopki nadaljevali po 1. 1. 2006. V resnici se vse do 17. decembra lani ni zgodilo nič. Kot enega glavnih zadržkov se neuradno najpogosteje omenjajo nevidni interesi gradbenega lobija v ozadju. Kot obliž na rano je bil na 14. seji mestnega sveta s 36 glasovi za in enim vzdržanim kljub vsemu sprejet dokument o identifikaciji investicijskega projekta za celovito prenovo kulturne cone Pekarna, ki v resnici pomeni le potrditev vseh dosedanjih prizadevanj ter zeleno luč za nadaljevanje. 29. februarja letos je bil sprejet še proračun MOM za leto 2008, ki v razvojnem obdobju od 2008 do 2011 za obnovo in izgradnjo Pekarne predvideva v letu 2008 160 tisoč evrov, v letu 2009 2,581.785 in v letu 2010 3,976.495 evrov. Skupaj torej 6,718.280 evrov. Na sedem milijonov evrov je ocenjena tudi vrednost prenove.Da ni denarja za pripravo dokumentacije, danes zatrjuje podžupan Andrej Verlič: "Če ni pripravljenih projektov, razpisi za evropske strukturne sklade ne pomagajo. Nam je zmanjkalo denarja celo za projekte. V tem je težava. Zato tudi pobuda župana, da se premisli in gre na drugo lokacijo."
Koliko velja mestni proračun?
Na vprašanje, kaj se je zgodilo s sredstvi, ki so bila v proračunu namenjena za pripravo dokumentacije, in zakaj ta še do danes ni pripravljena, Daniel Sajko, do nedavnega odgovoren za njeno pripravo, odgovarja: "Dokumentacija letos ni bila narejena, ker so takoj po dopustih prišli signali, da je treba s tem počakati. Pripravljal naj bi se namreč nov razpis enega od ministrstev, na katerega naj bi občina kandidirala z drugimi programi, konkretno z novogradnjo kulturnega doma v Kamnici, kjer je tudi ena od enot Mariborske knjižnice. Naša stran naj bi tako rezervirala sredstva za to investicijo, da bo lahko kandidirala za sredstva strukturnih skladov. To je razlog, ki je prišel do mene."Če so omenjena sredstva res preusmerjena drugam, pa čeprav obstajajo za to še kako dobri razlogi, bi bil potreben rebalans proračuna. "Proračun je pri političnem odločanju izvoljenih predstavnikov ljudstva zagotovo najpomembnejši letni akt - tako na ravni države kot na ravni lokalne skupnosti. Izvršna oblast ga je dolžna učinkovito in odgovorno izvrševati ter za njegovo izvrševanje odgovarjati tistim, ki so ga sprejeli. V primeru letošnjega mestnega proračuna tem prej, ker se je še pred pol leta čutila dovolj sposobno in samozavestno, da je prvič v zgodovini mesta pripravila (zakonsko neobvezen in od mnogih odsvetovan) dvoletni proračun; župan pa ga je vehementno razglašal za najbolj razvojno naravnanega kot kadarkoli prej. Zato bo silno zanimivo videti, kako se bodo na "argumente" za izselitev Pekarne (ni denarja, ni projektne dokumentacije, ni investicijskega programa) odzvale stranke v mestnem svetu, predvsem tiste iz županove "programske koalicije"," je kritičen Goran Rajić, ki je bil vse do konca leta 2005 odgovoren za pridobivanje dokumentacije za obnovo kompleksa.
Investitor je vedel, čemu je prostor namenjen
Glede na trditve, da ni denarja niti za pripravo dokumentacije, je na mestu vprašanje, od kod bo MOM potemtakem dobila sredstva za obnovo oziroma izgradnjo objekta na novi lokaciji, višina katerih naj bi bila po ocenah nekaterih strokovnjakov primerljiva. "Če bi MOM zemljišče prodala gradbenemu podjetju, bi bilo s tem denarjem mogoče urediti novo lokacijo," pojasnjuje Verlič. Ker sedanjim uporabnikom zagotavljajo uporabo prostorov vse do ureditve novih, se odpira novo vprašanje: katero podjetje bo za zemljišče pripravljeno plačati vnaprej? Verlič o sodelovanju z morebitnim investitorjem in pozidavo kompleksa še pristavi: "Kar pa se tiče usode sedanje lokacije, je moje prizadevanje v tej smeri, da bi se lahko pozidale le površine, ki so pozidane že sedaj. Ne zagovarjam, da bi kompleks porušili in ga popolnoma pozidali s čimerkoli. Mislim, da je prostor že dovolj obremenjen in da je pozidavo mogoče zagovarjati le v sedanjem obsegu," kar lahko razumemo tudi, kot da pogajanja za nakup in pozidavo lokacije že tečejo.V tej smeri bi lahko razumeli tudi sklicevanje MOM na pritožbe stanovalcev, ki so se na to območje preselili šele pred kratkim, torej bi morali z bližino kulturnega centra računati. Razen če so dobili drugačne informacije. "Pred sprejetjem urbanističnega akta za celotno območje Pekarne so bila pridobljena vsa soglasja, tudi pozitivno mnenje mestne četrti. Investitor je tako natančno vedel, čemu je prostor namenjen, zato je kakršnokoli sklicevanje na "pritožbe stanovalcev" povsem neumestno in skrajno nepošteno," enega od argumentov za selitev Pekarne ostro zavrne Rajić.Se bo prodal še Magdalenski park?"Če bi bila priprava dokumentacije občini v interesu, bi jo v šestih mesecih lahko uredila. S tem bi odpadel ves pritisk inšpekcij in nelegalnega delovanja, ki nam že tretje leto povzroča psihozo. Zakaj potem ne bi prodal še Magdalenskega parka, ki je prav tako opredeljen kot javna površina? Slej ko prej se torej lahko zgodi tudi to, če pravne podlage v tem mestu ne štejejo," je do zamisli o prodaji kompleksa zaradi pritiskov gradbenih lobijev kritičen tudi Borut Wenzel, dolgoletni direktor Pekarne.
MISEL-Veljavni prostorski akti in planski akti MOM na tem območju ne govorijo o nobeni drugi dejavnosti razen kulturni, socialni in izobraževalni
Urška Kereži

Ni komentarjev:

Objavite komentar